Ռուսաստան-ԵՄ. էներգետիկ ոլորտի համագործակցության հիմնախնդիրներ

2006թ. հոկտեմբերի 9-ին ռուսաստանյան «Գազպրոմ» ընկերության խորհուրդը որոշում ընդունեց սեփական ուժերով, առանց արտասահմանյան ընկերությունների մասնակցության, սկսել գազի արտահանումը Շտոկմանի գազի հանքավայրում։ Շտոկմանի հանքավայրը խոշորագույններից է Ռուսաստանի տարածքում, գտնվում է Բարենցի ծովի ռուսաստանյան հատվածի կենտրոնական մասի շելֆում։ Հանքավայրի ընդհանուր պաշարները, ըստ 2006-ի հունվարին ՌԴ կառավարությանը ներկայացրած հաշվետվության, կազմում են 3,7 տրլն մ3 գազ։
«Գազպրոմի» որոշումը կարելի է համարել բեկումնային ռուս-եվրոպական էներգետիկ երկխոսության ոլորտում, եթե հաշվի առնվեն մի քանի կարևոր հանգամանքներ.
- «Գազպրոմի»՝ սեփական ուժերով հանքավայրի զարգացման ապահովման մասին որոշումը հակասում էր եվրոպական ընկերությունների հետ ձեռք բերված պայմանավորվածություններին։ Համաձայն դրանց՝ «Գազպրոմը» 2005-ի սեպտեմբերին հրապարակել էր այն ընկերությունների ցուցակը, ում պատրաստվում էր հրավիրել հանքավայրի զարգացմանը (տեղեկատվությունը հրապարակվել էր ընկերության պաշտոնական կայքում)։ Դրանք էին նորվեգական «Ստատօյլը» և «Հիդրոն», ամերիկյան «Շևրոնն» ու «ԿոնոկոՖիլիփսը» և ֆրանսիական «Տոտալը»։
- «Գազպրոմի» որոշման մեջ հատուկ ուշադրության է արժանի այն փաստը, որ ընկերությունը նպատակահարմար է համարում Շտոկմանից գազի արտահանումը գազատարների միջոցով։ Սա, իր հերթին, ևս մեկ կարևոր որոշում է, քանի որ Շտոկմանի հանքավայրում եվրոպացիների կողմից պետք է կառուցվեր գազի հեղուկացման գործարան։ Ռուսաստանն ինքը սեփական ուժերով տեխնոլոգիապես չի կարող կառուցել նման ձեռնարկություն1։
Փաստորեն, «Գազպրոմի» որոշումը եվրոպական ընկերություններին զրկում է հնարավորությունից՝ մասնակցել Ռուսաստանի տարածքում գազի ամենախոստումնալի նոր հանքավայրի զարգացմանը՝ սեփականատիրոջ իրավունքով։ Ակնհայտ է, որ նույն եվրոպական ընկերությունները զուտ կապալառուի իրավունքներով կհրավիրվեն հանքավայրի մշակմանը (այսպիսի հրավեր, հավանաբար, շուտով կուղղվի Սախալինում «տուժած» «Ռոյալ/Դատչ Շել» ընկերությանը) և գազատարի կառուցմանը, սակայն հանքավայրի միակ սեփականատեր կմնա ռուսաստանյան պետական «Գազպրոմ» ընկերությունը։
Ինչի՞ մասին կարող է վկայել ռուսաստանյան դիրքորոշման կարծրացումը ԵՄ-ի հետ էներգետիկ համագործակցության հարցում, և կարելի է՞, արդյոք, խոսել ԵՄ-Ռուսաստան էներգետիկ երկխոսության ավարտի մասին։
Նախ՝ անդրադառնանք այն հարցին, թե ինչ է Ռուսաստան-ԵՄ էներգետիկ երկխոսությունը։
Ռուս-եվրոպական էներգետիկ երկխոսության գաղափարն առաջին անգամ հայտնվել է 1986թ. և հնչեցվել է այն ժամանակ Նիդեռլանդների վարչապետ Ռ.Լյուբերսի կողմից, որն առաջարկում էր ԽՍՀՄ-ն ընդգրկել եվրոպական էներգետիկ համակարգի մեջ։ Այս մոտեցման և Արևելյան Եվրոպայի Արևմուտքին ինտեգրման անհրաժեշտության արդյունք դարձավ 1991թ. ընդունված Էներգետիկ խարտիան, որը 1994թ. ստորագրվեց, սակայն չվավերացվեց Ռուսաստանի կողմից։
Բուն էներգետիկ երկխոսության սկզբի հիմքում ընկած է 1997թ. Ռուսաստանի և ԵՄ-ի միջև կնքված Գործընկերության և համագործակցության մասին համաձայնագիրը։ Էներգետիկ երկխոսության հիմնական նպատակներն են.
ԵՄ-ի համար
Հաշվի առնելով այն, որ ԵՄ-ում էներգիայի օգտագործումն արագ տեմպերով աճում է, իսկ դրան զուգահեռ՝ սպառվում են Հյուսիսային ծովի պաշարները, ԵՄ-ը առավել քան հետաքրքրված է ռուսաստանյան էներգակիրների հետագա ստացմամբ։ ԵՄ ներկայիս էներգետիկ քաղաքականությունը, ընդհանուր առմամբ, կարելի է բնութագրել որպես՝
- սեփական միջուկային էլեկտրաէներգիայի և նոր էներգետիկ տեխնոլոգիաների ոլորտի զարգացում (արևային, բիոդիզելային և թերմալ),
- ռուսաստանյան ռեսուրսների հետագա օգտագործում,
- իրանական և միջինասիական գազի ԵՄ-ին մատակարարման ապահովում։
Այս տեսանկյունից Ռուսաստանի դերը ԵՄ-ի համար բավական կարևոր է, քանզի ՌԴ-ում էներգակիրների արտահանումն ավելանալու է գրեթե այն նույն տեմպերով, որոնցով ավելանալու է էներգակիրների օգտագործումը ԵՄ-ում։
Աղյուսակ
Ռուսաստանում նավթի և գազի արտադրության, ԵՄ արտահանման և ԵՄ-ում սպառման աճը 2000-2020թթ.
| ՌԴ-ՈՒՄ ԱՐՏԱԴՐՈՒԹՅԱՆ ԱՃԸ 2000-2020ԹԹ. | ՌԴ ԵՄ ԱՐՏԱՀԱՆՄԱՆ ԱՃԸ 2000-2020ԹԹ. | ԵՄ-ՈՒՄ ՍՊԱՌՄԱՆ ԱՃԸ | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Նավթ | 200 մլն տ | 60% | 32 մլն տ | 25% | 170 մլն տ | 40% |
Գազ | 150 մլրդ մ3 | 25% | 31 մլրդ մ3 | 23% | 300-400 մլրդ մ3 | 150-200% |
Աղբյուր. Ռուսաստանի էներգետիկ ռազմավարությունը մինչև 2020թ.։ |
Ակնհայտ է, որ ռուսաստանյան էներգակիրները բավական կարևոր են ԵՄ-ի համար, և այս տեսանկյունից բավական հրատապ է դառնում Ռուսաստանի էներգետիկ քաղաքականության անկախության սահմանափակումը, որը և կոչված է ապահովելու Էներգետիկ խարտիան։ ԵՄ-ի համար խարտիայի սկզբունքներից կարևոր են հետևյալները.
- ՌԴ-ն չպետք է արգելքներ ստեղծի օտարերկրյա ընկերությունների համար՝ ներդրումներ կատարելու նավթի և գազի արտադրության ոլորտում, ինչպես նաև սեփական ուժերով կառուցելու խողովակաշարեր ռուսաստանյան նավթը և գազը ԵՄ արտահանելու համար,
- ՌԴ-ն զրկվում է ցանկացած իրավունքից (համաձայն խարտիայի 7-րդ հոդվածի)՝ դադարեցնել գազի կամ նավթի մատակարարումը՝ կապված այս կամ այն քաղաքական հիմնախնդրի հետ կամ ֆինանսական կարճաժամկետ անհամաձայնությունների պատճառով (եթե Ռուսաստանը վավերացրած լիներ խարտիան, ապա 2005/2006թթ. ձմռանը Ուկրաինայի գազամատակարարման դադարեցումը կլիներ անհնար)։
- Ազատականացնել գազա- և նավթատարների ոլորտը և թույլ տալ արտասահմանյան ընկերություններին օգտվել դրանցից նույն պայմաններով, որոնցով խողովակաշարերն օգտագործվում են ռուսաստանյան ընկերությունների կողմից։ Որպես հետևանք՝ Ռուսաստանը ստիպված կլինի վերացնել պետական «Տրանսնեֆտի» և «Գազպրոմի» մենաշնորհը խողովակաշարերի հարցում, որով կվերացվի վերահսկողությունը «նավթային/գազային ընկերություն – եվրոպական սպառող» հարաբերությունների ոլորտում։
- Չխոչընդոտել երրորդ պետությունների կողմից ռուսաստանյան խողովակաշարերի օգտագործմանը ԵՄ նավթ և գազ արտահանելու համար, բացի դրանից՝ օտար ընկերություններից գազա- և նավթատարների տրանզիտային նպատակներով օգտագործման համար գանձել նույնքան տուրք, որքան սեփական ընկերություններից։ Որպես հետևանք՝ Ռուսաստանը կարող է կորցնել վերահսկողությունը Ղազախստանից, Ուզբեկստանից և Ղրղըզստանից ԵՄ գազի արտահանման վրա, չնայած այդ արտահանումը կկատարվի բուն ռուսաստանյան տարածքով։
Ռուսաստանի համար
Ռուսաստանի համար կարևոր է պահպանել ԵՄ հիմնական էներգետիկ մատակարարի դերը։ Այսօր, օրինակ, ռուսաստանյան նավթի արտահանման 78, գազի արտահանման ավելի քան 60%-ն ընկնում է ԵՄ երկրների վրա։ Ցավոք, Ռուսաստանի համար ռուսաստանյան գազի ոչ եվրոպական հեռանկարային գնորդները (խոսքն առաջին հերթին Չինաստանի մասին է) բավարար գնողունակ չեն։ Ռուս-չինական վերջին համաձայնագիրը գազատարի կառուցման մասին չի սահմանում Չինաստանին վաճառվելիք ռուսաստանյան գազի գինը, որը հետագայում, անկասկած, ավելի ցածր կլինի ԵՄ-ին վաճառվող գազի գնից։
Բացի զուտ տնտեսական նշանակությունից, ԵՄ-ը Ռուսաստանի համար նաև կարևոր քաղաքական գործոն է հանդիսանում։ ՌԴ՝ էներգետիկ գերտերության վերածման հեռանկարը կախված է հիմնականում ոչ թե նրանից, թե որքան գազ և նավթ է արտադրում Ռուսաստանը, այլ նրանից, թե որքանով է Արևմուտքը կախված ռուսաստանյան նավթից ու գազից։ Այս տեսանկյունից, իհարկե, Ռուսաստանի համար կարևոր է էներգետիկ երկխոսության զարգացումը ԵՄ-ի հետ։
Սակայն եվրոպական խաղի կանոնները կարծես թե ընդունելի չեն Ռուսաստանի համար։ Սա վերաբերում է հենց Էներգետիկ խարտիայի հիմնախնդրին, ավելի ճիշտ՝ նրա հավելվածներից մեկին՝ Տրանզիտային արձանագրությանը։ Համաձայն այս փաստաթղթի՝ Ռուսաստանը ստիպված կլինի.
Բոլոր այս առանձնահատկությունները խոսում են այն մասին, որ ՌԴ-ԵՄ էներգետիկ երկխոսությունը Էներգետիկ խարտիայի սահմաններում գրեթե զրկված է ցանկացած հեռանկարից։
Սա նշանակում է միայն մեկ բան. Ռուսաստանը կշարունակի մնալ կարևոր մատակարարող ԵՄ էներգակիրների շուկայում, սակայն Ռուսաստանի էներգետիկ քաղաքականությունը կմնա անկախ։ Միակ ազդակը, որը կարող է ԵՄ-ի կողմից օգտագործվել ՌԴ-ի վրա ճնշում գործադրելու համար, ԵՄ ներդրումների կասեցումն է Ռուսաստանի էներգետիկ ոլորտում։ Սակայն «Գազպրոմի» վերջին որոշումը՝ սեփական ուժերով զարգացնել Շտոկմանի հանքավայրը, ինչպես նաև Սախալին-2-ի հարցի շուրջ ռուսաստանյան մոտեցման կարծրացումը, խոսում են այն մասին, որ Մոսկվայի վրա եվրոպական ներդրումային ազդակները չեն գործում։ Իսկ ԵՄ-ը, հաշվի առնելով էներգետիկ կախվածությունը Ռուսաստանից, այս ազդակից զատ ուրիշ ճնշման միջոց, անգամ մեծ ցանկության դեպքում, չի կարող գործածել։
1 Սախալին-2-ի շուրջ ընթացող սկանդալային զարգացումների արդյունքում նվազում է այս գոտում ԱՄՆ-ի կողմից գազի հեղուկացման գործարանի կառուցման հնարավորությունը։ Միայն այս գործարանի կառուցման դեպքում Ռուսաստանը հնարավորություն կունենա գազ արտահանել ԱՄՆ։ Շտոկմանում գազի հեղուկացման գործարանի կառուցումից Ռուսաստանի հրաժարումը խոսում է ռուսաստանյան գազային քաղաքականության մեջ «կոնտինենտալ», «եվրասիական» ռազմավարության հաղթանակի մասին։ Սա մեծ հարված կհասցնի ռուս-ամերիկյան էներգետիկ համագործակցության հետագա զարգացմանը։
դեպի ետ
Հեղինակի այլ նյութեր
- ԱՐԴԻԱԿԱՆԱՑՈՒՄԸ, ԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԳԻՏԵԼԻՔԸ, ՄԱՐԴԿԱՅԻՆ ԿԱՊԻՏԱԼԸ ԵՎ ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐՆԵՐԻ ԼՈՒԾՈՒՄԸ. ՏԱՐԱԾԱՇՐՋԱՆԱՅԻՆ ԵՐԿՐՆԵՐԻ ՓՈՐՁԸ[20.04.2015]
- ԻՐԱՆՆ ԱՐԴԵՆ ՇԱՀԵԼ Է ԱՄՆ-Ի ՀԵՏ ԲԱՆԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻՑ[15.04.2015]
- ԻՐԱՆԸ ՀԱՐԱՎԱՅԻՆ ԿՈՎԿԱՍՈՒՄ. «ՍԱՌԵՑՄԱՆ» ՀԵՏԵՎԱՆՔՆԵՐԸ[02.02.2015]
- ՆՈՐ ՏՐԱՆՍՊՈՐՏԱՅԻՆ ՆԱԽԱԳԾԵՐ ՏԱՐԱԾԱՇՐՋԱՆՈՒՄ[26.05.2014]
- ԻՐԱՆ – ՀԱՅԱՍՏԱՆ ՏԱՐԱՆՑԻԿ ԳԱԶԱՄՈՒՂ (ԴԻՍԿՈՒՐՍԻ ՆԵՆԳԱՓՈԽՈՒՄ)[17.03.2014]
- ԻՐԱՆԱԿԱՆ ԳԱԶԻ ՀԵՌԱՆԿԱՐՆԵՐԸ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ[06.02.2014]
- «ՆՈՐԱՎԱՆՔ» ԳԿՀ ՓՈԽՏՆՕՐԵՆ ՍԵՎԱԿ ՍԱՐՈՒԽԱՆՅԱՆԸ` ԱՐՄՆՅՈՒԶ ԼՐԱՏՎԱԿԱՆ ՀԵՌՈՒՍՏԱԱԼԻՔԻ «ԲԱՆԱՁԵՎ» ՀԵՂԻՆԱԿԱՅԻՆ ՀԱՂՈՐԴՄԱՆ ՀՅՈՒՐ [23.12.2013]
- ԷԺԱՆ ԻՐԱՆԱԿԱՆ ԳԱԶԻ ՄԻՖԵՐԸ[18.12.2013]
- Ս. ՍԱՐՈՒԽԱՆՅԱՆ. ՌՈՒՍԱԿԱՆ ԷԺԱՆ ԳԱԶ ՆԵՐԿՐԵԼՈՒՆ ԵՎ ՀԱԷԿ-Ի ԱՐԴԻԱԿԱՆԱՑՄԱՆԸ ԶՈՒԳԱՀԵՌ ՊԵՏՔ Է ՄՏԱԾԵԼ ԱՅԼԸՆՏՐԱՆՔՆԵՐԻ ՄԱՍԻՆ[09.12.2013]
- ՍԵՎԱԿ ՍԱՐՈՒԽԱՆՅԱՆ. ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԷՆԵՐԳԵՏԻԿ ՇՈՒԿԱՅՈՒՄ ՌՈՒՍԱԿԱՆ ՄԵՆԱՇՆՈՐՀ ԿԱ ՄԻԱՅՆ ՄԱՍՆԱԿԻՈՐԵՆ[09.12.2013]
- ՄՄ–ԻՆ ՄԻԱՆԱԼՈՒ ԴԵՊՔՈՒՄ ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ԿԿԱՐՈՂԱՆԱ ԲՆԱԿԱՆ ԳԱԶԻ ՑԱԾՐ ՍԱԿԱԳՆԵՐ ԱՊԱՀՈՎԵԼ. ՓՈՐՁԱԳԵՏ[12.09.2013]