• am
  • ru
  • en
Версия для печати
04.03.2010

ԱԴՐԲԵՋԱՆԱԿԱՆ ԲՈՒՀԵՐԸ ՉԵՆ ՀԱՄԱՊԱՏԱՍԽԱՆՈՒՄ ԵՎՐՈՊԱԿԱՆ ՉԱՓԱՆԻՇՆԵՐԻՆ

   

Որոշ ուսանողներ, դասախոսներ եւ կրթության գծով փորձագետներ պնդում են, որ ցածր կրթական ստանդարտներ են գործում, եւ հաստատությունները չեն կարողանում ինտեգրվել եվրոպական կրթական համակարգին

Դուրնա Սաֆարլի, Բաքու

(Կովկասյան լրատու # 533, 26-ը փետրվարի, 2010թ.)

Կառավարությանը մեղադրում են բարձրագույն կրթության համակարգի բարելավման վերաբերյալ իր ստանձնած միջազգային պարտավորություններին ոչ համապատասխան գործելու մեջ:

Ադրբեջանը մեկն է այն 46 երկներից, որոնք ստորագրել են Բոլոնիայի դեկլարացիան, որը պարտավորեցնում է եվրոպական երկներին ժամանակակից եւ բաց դարձնել իրենց համալսարանական համակարգերը: Ակնկալվում էր, որ Բաքուն կհամապատասխանեցնի իր համակարգը եվրոպական չափորոշիչներին մինչեւ այս տարի, սակայն ուսանողների խոսքերով`այս նպատակին հասնելու համար դեռ երկար ճանապարհ պետք է անցնել:

«Բոլոնիայի համակարգի պայմաններն ընդհանրապես անկատար են մնացել: Բոլոր ուսանողների իրավունքները ոտնահարվում են», - ասում է Բաքվի պետական համալսարանի երկրորդ կուրսի ուսանող Մամմադ Ագաեւը:

Բոլոնիայի գործընթացը նպատակադրված է համապատասխանեցնել Եվրոպայի կրթական համակարգը անգլոսաքսոնյան`բակալավրի եւ մագիստրոսի կրթական աստիճանների մոդելներին`մեծացնելով Եվրոպայի ինտեգրումը երկրների կրթական համակարգերն ավելի հավասարազոր դարձնելու շնորհիվ:

Կրթության ոլորտի փորձագետ Էթիբար Ալիեւը նշում է, որ Ադրբեջանը մայրցամաքի լավագույն համալսարանները միավորող եվրոպական կրթական տարածության մեջ չի մտնում`չնայած երկրի կառավարության նկրտումներին: Նրա խոսքերով`Ադրբեջանը նույնիսկ հեռու է Բոլոնիայի գործընթացին համապատասխան`չափանիշների բարելավման, կրթության կատարելագործման եւ ուսանողների փոխանակումների քաջալերման վերաբերյալ իր ունեցած պարտավորություններն իրականացնելուց:

«Արդեն 2010 թվականն է, իսկ Բոլոնիայի դեկլարացիայի նպատակադրումներն այդպես էլ չեն իրականացվել Ադրբեջանում: Մեր երկրի միանալը գործընթացին ընդամենը ձեւական բնույթ էր կրում, ինչպես մյուս բոլոր`իբրեւ թե իրականացված եվրոպական արժեքները», - նշում է Ալիեւը:

«Ըստ Բոլոնիայի դեկլարացիայի`առաջնությունը տրվում է ուսանողներին. նրանք ազատ են իրենց առարկաների, դասախոսների ընտրության մեջ, եւ այս հարցում նրանց օգնում են նշանակված դասուսույցները: Սակայն, չնայած այն փաստին, որ մեր երկիրը ստորագրել է այս դեկլարացիան, այս բոլոր ազատությունները տարածված չեն ադրբեջանցի ուսանողների շրջանում:

Նախարարությունը պետք է թույլ տա, որպեսզի ուսանողները տեղաշարժվեն: Բոլոնիայի գործընթացի պայմանների համաձայն`մեր ուսանողները, Եվրոպայի բոլոր այլ ուսանողների պես, իրավունք ունեն մի քանի կիսամյակ այլ երկների համալսարաններում սովորել, իսկ հետո վերադառնալ»:

Ադրբեջանի կրթության նախարարության բարձրագույն կրթության հարցերով գլխավոր խորհրդական Նաթիք Իբրահիմովն ասում է, որ սա ավելի շատ ժամանակ է պահանջում, եւ որ ուսանողները պետք է գնահատեն երկրի կողմից իրականացվելիք փոփոխությունների չափը: Նա նաեւ հերքում է այն ենթադրությունները, որ գործընթացը չի իրականացվում:

«2005 թվականից սկսած, նախարարությունն աստիճանաբար ներմուծել է եվրոպական արժեքները Ադրբեջանի կրթական համակարգ: Բայց չպետք է մոռանալ, որ այս համակարգը մեզ համար նոր է, եւ սկզբում կարող են թերություններ լինել: Սակայն ամեն տարի մենք փորձում ենք կատարելագործել մեր համակարգը», - հավատացնում է նա:

Սակայն միայն Ագաեւի նման ուսանողները չեն, որ պետք է զգան կրթական բարեփոխումների ազդեցությունը, որոնց միջով նրանք, ենթադրաբար, անցնում են: Ագաեւի դասախոսը`լրագրության ֆակուլտետի դասախոս Ակիֆ Ռուսթամովը, խոստովանում է, որ համարյա ոչինչ չգիտի Բոլոնիայի գործընթացի մասին:

«Կարծում եմ`դասախոսների մեծ մասը, ինձ նման, այնքան էլ լավ տեղեկացված չէ այս կրթական փոփոխությունների մասին: Հավանաբար, միայն դեկանը եւ նրա տեղակալներն են, որ որոշ բաներից տեղյակ են: Լավ կլիներ, եթե Բոլոնիայի գործընթացի բոլոր կանոններն ու պայմանները տպագրվեին դասախոսների եւ ուսանողների համար, որպեսզի մենք կարողանայինք ծանոթանալ դրանց», - նշում է դասախոսը:

Սա չի նշանակում, որ ադրբեջանցի ուսանողները չեն գնում եվրոպական համալսարաններ: Նիջաթ Քարաեւը, օրինակ, սովորել է Հոլանդիայում`Ուտրեխտի համալսարանում: Սակայն նա խիստ զարմացավ, երբ իմացավ, որ սա, ենթադրաբար, մտնում էր նույն կրթական տարածության մեջ, ինչպես Ադրբեջանը:

«Ես երկու տարի սովորել եմ Ադրբեջանում`օտար լեզուների ֆակուլտետում, որը կապված էր Բոլոնիայի գործընթացի հետ: Մենք համաձայնեցինք, որ ինքներս էինք ընտրելու մեր դասընթացները եւ դասախոսներին, սակայն, իհարկե, ոչ ոք ընտրության հնարավորություն չուներ, քանի որ ամեն ինչ դեկանն էր որոշում: Իսկ Նիդեռլանդներում ուսանողների եւ դասախոսների միջեւ լրիվ այլ հարաբերություններ են: Այնտեղ մենք դասուսույց ունենք, ինչի մասին ես երբեք չեմ լսել Ադրբեջանում», - ասում է նա:

«Ասում են, որ Ադրբեջանում իրականում դեկանն է ուսանողների դասուսույցը: Ինչպե՞ս կարող է մեկ մարդը 500 ուսանողի դասուսույցը լինել: Այստեղ մեկ դասուսույցն ընդամենը 20 կամ 30 ուսանող ունի»:

Իբրահիմովին զարմացնում է հնչած քննադատությունը. ըստ նրա`ֆակուլտետների դեկաններն ավելի քան կարող են անձնական ուշադրություն դարձնել ցանկացած թվով ուսանողների:

«Իսկ որտե՞ղ է գրված, որ ֆակուլտետի դեկանը չի կարող դասուսույց լինել: Դեկանները շատ լավ են կատարում դասուսույցի դերը: Եւ ես համաձայն չեմ այն բանի հետ, թե ուսանողներն ազատ չեն իրենց դասընթացների եւ դասախոսների ընտրության հարցում: Պարզապես դեկանն օգնում է նրանց իրենց ընտրության մեջ. այս հարցում է նա ուսանողների դասուսույցը», - համոզված է կրթության նախարարության խորհրդականը:

Քարաեւի խոսքերով`Ադրբեջանի կրթական համակարգի որակն այնքան է զիջում եվրոպականին, որ այն չի կարող համարվել նույն կրթական տարածության մասը:

«Ուսանողները, ովքեր գնում են Եվրոպա սովորելու, առաջին կիսամյակների ընթացքում 3-4 քննություն են հանձնում: Նույնիսկ լավագույն ադրբեջանցի ուսանողների գիտելիքները շատ ավելի ցածր են այնտեղի մակարդակից, եւ նրանք ստիպված են պայքարել այդ համակարգին հարմարվելու համար», - նշում է նա:

Ըստ նրա`պարադոքսը կայանում է նրանում, որ հաշվի առնելով արտասահմանում կրթության որակը, Հոլանդիայում անցկացրած կիսամյակները, հավանաբար, չեն հաշվվում ադրբեջանական դիպլոմի մեջ:

«Պարզ չէ`կարող է արդյոք ադրբեջանցի ուսանողը վերադառնալ Բաքու եւ շարունակել ուսումը: Որքան գիտեմ, կպահանջվի, որպեսզի նա կրկին վերադառնա եւ անցնի բաց թողնված կիսամյակների ուսուցումը, իսկ սա նշանակում է, որ ուսանողները հետ կընկնեն», - նշում է Քարաեւը:

Կրթության նախարարության բարձրագույն կրթության հարցերով գլխավոր խորհրդական Նաթիք Իբրահիմովն ընդունում է, որ խնդիրներ են եղել ուսանողների`այլ երկներ տեղափոխվելու հարցում, սակայն նա միեւնույն ժամանակ նշում է, որ դրանք լուծում կստանան:

«Նախքան 2005 թվականը ադրբեջանցի ուսանողների համար եվրոպական երկներում կրթություն ստանալն այնքան հեշտ չէր, ինչպես հիմա: Սակայն երբ մենք շարժվեցինք Բոլոնիայի գործընթացի ուղղությամբ, սա դադարեց այլեւս խնդիր լինելուց: Սակայն ընդամենը 5 տարի է, ինչ մենք այդ համակարգում ենք, եւ բնական է, որ մեր կրթական համակարգը դեռեւս տարբերվում է եվրոպականից: Հետեւաբար, մեր ուսանողները, ովքեր մի քանի կիսամյակ արտասահմանում են սովորում, այժմ չեն կարող վերադառնալ եւ շարունակել իրենց կրթությունն այստեղ», - ասում է նա:

«Սակայն սա ժամանակավոր բնույթ է կրում: Երբ մեր համակարգը հավասարվի եվրոպականին, այս խնդիրը կլուծվի»:

Կրթության ոլորտի փորձագետ Ալիեւը, սակայն, նշում է, որ թերություններն արտահայտված են ոչ միայն կրթության եւ ադմինիստրացիայի որակի մեջ, այլեւ զուտ ֆինանսական հարցերում: Նրա խոսքերով`դասախոսները եւս բավականաչափ գումար չեն ստանում: Դասախոս Ռուսթամովը կիսում է այս կարծիքը:

«Տարեկան կտրվածքով իմ աշխատանքը կազմում է մոտ 500 ժամ: Այն ներառում է դասախոսությունները, սեմինարները, քննությունները, առաջին կուրսերի ղեկավարումը, իմ սեփական աշխատանքը: Այս ամենի համար ես ամսական 470 մանաթ եմ ստանում (մոտ 590 դոլար): Այս աշխատավարձը ստանալու համար պետք է 20 տարվա փորձ ունենալ եւ գիտությունների թեկնածու լինել», - ասում է նա:

Իբրահիմովի խոսքերով`կառավարությունը խոսք չէր տվել բարձրացնել դասախոսների աշխատավարձերը Բոլոնիայի գործընթացի ներքո:

«Բոլոնիայի դեկլարացիայում դասախոսների աշխատավարձերի մասին ոչինչ չկա», - նշում է նա:

Դուրնա Սաֆարլին «Ազատություն» ռադիոկայանի թղթակիցն է:
Հոդվածն արտատպվում է Պատերազմի և խաղաղության
լուսաբանման ինստիտուտի
«Կովկասյան լրատու» պարբերականից:
www.iwpr.net

դեպի ետ