• am
  • ru
  • en
Версия для печати
14.10.2013

ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԵՎ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԳՈՐԾԻՉՆԵՐԻ ԱՆՁՆԱՎՈՐՈՒՄԸ ՀԵՌՈՒՍՏԱՏԵՍԱՅԻՆ ՀԱՂՈՐԴԱԳՐՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ

Руский

   

Հասմիկ Ավագյան
ԵՊՀ ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետի հայցորդ

Լրագրության պատմությունը վկայում է, որ համաշխարհային նշանակության պատմական իրադարձությունների, պատերազմների, իշխանափոխությունների, հեղափոխական և հակահեղափոխական շարժումների էպիկենտրոնում մշտապես եղել և ակտիվ դերակատարություն են ունեցել լրագրողներն ու զանգվածային լրատվության միջոցները, որոնք առաջինն են տեղեկացել կարևոր իրադարձությունների մասին: Հաճախ դա լինում էր գաղափարի ծագման կամ նախագծման փուլում, և հենց լրագրողների ուսերին էր դրվում տեղեկացնելու, կողմնորոշելու, քարոզելու, նախատրամադրվածության և մի շարք այլ բարոյահոգեբանական խնդիրներ: Բավական է հիշել միայն մեծագույն հեղափոխությունները, որոնց տարբեր ենթափուլերում մամուլի դերն ահռելի էր, հաճախ նաև` որոշիչ (1789թ. Ֆրանսիայի, 18-րդ դարում՝ Հյուսիսային Ամերիկայի հեղափոխությունները, 1917թ. սոցիալիստական մեծ հեղափոխությունը, 2003-2004թթ. Վրաստանի հեղափոխությունը, 2010թ. արաբական գարունը և այլն): Օրինակներն ընդգրկում են մեծ ժամանակահատված, որի ընթացքում տեղի են ունեցել նաև մի քանի խոշոր մեդիա-հեղափոխություններ, աճել է մեդիա-ազդեցությունը հասարակական-քաղաքական կյանքի ու հանրային կարծիքի վրա: Պատերազմական իրադարձությունների և զինված հակամարտությունների ժամանակ լրատվամիջոցները պարզապես «ծանր հրետանի», հաճախ նույնիսկ «միջուկային զենք» են: Դեռ 1991թ. իրաքյան պատերազմի ժամանակ ամերիկյան երկու EC–130 ինքնաթիռ 24 ժամ ռադիո-հեռուստահեռարձակում էր իրականացնում Իրաքի տարածքում: Իսկ արդեն 2003թ. Բաղդադի ռմբակոծությունը սկսվեց Իրաքի հեռուստակայանի պայթեցումից: Այս դեպքում հեռուստակայանն առավել կարևոր էր, քան ռազմակայաններն ու ռազմավարական այլ օբյեկտները, քանի որ ժամանակակից ղեկավարները հիմնականում ժողովրդին են դիմում ոչ թե հրապարակներից, այլ հեռուստաեթերից1: Սա իրական պատերազմական գործողություններով հագեցած օրինակ էր, սակայն ներկայում աշխարհում ընթանում են հարյուրավոր տեղեկատվական պատերազմներ, իսկ հազարավոր քաղաքական գործիչներ փորձում են «բարձրախոս» փնտրել հեռուստատեսությունում, քանի որ այն համատեղում է բոլոր հնարավոր արտահայտչամիջոցները` շարժվող պատկեր, տեքստ, գրաֆիկա, խոսք, պլաստիկա, դիմախաղ, դրանք միաձուլում է մոնտաժի արվեստով, ստեղծում վառ, գունեղ, արտահայտիչ միջավայր քաղաքականության կամ քաղաքական գործիչների անձնավորման համար: Նշենք, որ անձնավորման երևույթն առկա է հեռուստաեթերի յուրաքանչյուր կադրում, պարզապես գրագետ ու ճիշտ մատուցման դեպքում հեռուստադիտողը չի կենտրոնանում դրա վրա: Անձնավորման ճիշտ ընտրված չափաբաժինն օգնում է, այլ ոչ թե խանգարում ընկալել ինֆորմացիան, քննարկել, տալ համապատասխան գնահատական և եզրակացություն: Անձնավորումն առկա է հեռուստատեսային բոլոր ժանրերում և հաղորդատեսակներում, սակայն տարբեր են ազդեցության աստիճանը, տեխնոլոգիաները, արտահայտչամիջոցները:

Հեռուստատեսությամբ քաղաքականության և քաղաքական գործիչների անձնավորման նախադեպերը հայտնվել են հեռուստատեսության ծննդից անմիջապես հետո` ԽՄԿԿ գործիչների գործունեության մասին առաջին կադրերի հետ: ԽՍՀՄ-ում քարոզչությունը (պրոպագանդան) և ենթաքարոզչությունը (ագիտացիան) համարվել են Կոմունիստական կուսակցության առաջնագույն խնդիրներից: Այստեղ քարոզչությունը հիմնված էր մարքսիզմ-լենինիզմի գաղափարախոսության վրա և իրականացվում էր երկու համակարգի՝ ԶԼՄ և ագիտացիոն ինստիտուտների միջոցով: Չնայած քաղաքականության և քաղաքական գործիչների անձնավորման մասին որևէ հիշատակում չկա, այնուամենանիվ, դեռ այն ժամանակ հեռարձակողները լիովին գիտակցում էին յուրաքանչյուր կադրի կարևորությունն ու նշանակությունը: Պետական-կուսակցական անվերապահ մենաշնորհի և քաղաքական հաղորդակցության ամբողջական վերահսկողության պայմաններում զանգվածային նոր լրատվամիջոցի նպատակը գիտական կոմունիզմի, կուսակցականության, սոցիալական հավասարության պրոպագանդումն էր: Հայաստանի հեռուստատեսության առաջին քաղաքական մեկնաբաններից էին Ջոն Կիրակոսյանն ու Հակոբ Հակոբյանը, ովքեր աշխատում էին «Նորություններ», «Վերջին լուրեր», «Շաբաթվա նորություններ», «Հեռուստատեսային լուրեր» լրատվական թողարկումներում: Հեռուստատեսության միջոցով կոմունիստական գաղափարախոսության քարոզչական աշխատանքն իրականացվում էր մեթոդաբանական հատուկ մոտեցումներով: Արդեն 1971թ. «Հեռուստատեսային լուրերի» փոխարեն եթեր հեռարձակվեց կիրակնօրյա «Համայնապատկերը»` երեսուն րոպե տևողությամբ: Հեռուստատեսային հաղորդագրության մեջ գաղափարներն առավել համոզիչ էին, հեշտ ընկալվող և տպավորիչ2: Այն ժամանակ նույնիսկ լուրերի կարևորությունը որոշվում էր ըստ կուսակցական գաղափարախոսության: Իրադրությունը փոխվեց հեռուստատեսության առաջին քայլերից շուրջ տասը տարի անց, երբ հեռուստատեսությունը հանդես եկավ սեփական արտադրության հեռուստածրագրերով` ապահովելով քաղաքական գործիչների «բեմելը»: Տարբեր հաղորդումներում սկսեցին հյուրընկալվել պետական կուսակցական գործիչներ: Հեռուստատեսությունը դարձավ քաղաքական հարաբերությունների ու շփումների ոլորտի ամենամեծ օգնականը, գաղափարական արժեքների փոխանակման հիմնական միջոցը: Ըստ հեռուստատեսային տեսաբան Վ.Եգորովի, այնուամենայնիվ, անհրաժեշտ էր ևս 20 տարի, որպեսզի հեռուստատեսային հեռարձակողներն ու քաղաքական գործիչները հասկանային, որ քաղաքականությունն ու ժուռնալիստիկան միմյանց գոյացնող ոլորտներ են3: Քաղաքական գործիչների համար հեռուստատեսային եթերն այլևս միայն գաղափարական արժեքները ներկայացնող միջոց չէր, այլ դրանք մշակող, քննարկող ու նոր արժեքների որոնման նպաստավոր դաշտ: 1980-ականներին անդեմ քարոզչությանը հետևեց մի ժամանակաշրջան, երբ հեռուստատեսությունը ծառայում էր որոշակի խմբերի առավել մեծ ազդեցություն ունենալուն: Խորհրդային իշխանությունը, 1985թ. ԽՄԿԿ ԿԿ ապրիլյան պլենումում ճիշտ գնահատելով հեռուստատեսության հնարավորությունները, ողջունեց պետություն-հեռուստատեսություն փոխհարաբերությունները, իսկ Է.Սագալաևը փաստեց, որ այն հանրային գիտակցության մեջ փոփոխությունների առիթ եղավ. «Խոսքը և գործը, որ նախկինում քայլում էին զուգահեռ հոսքերով, մեկը՝ մակերեսով, մյուսը՝ խորքով, սկսեցին հանդիպել՝ ստեղծելով մրրիկներ և ջրապտույտներ: Հայտնաբերվեցին կենսական նորույթներ, որոնք չէին ցանկանում հաշտվել այն համընդհանուր դեղամիջոցի հետ, որն էր ինքնադիտումը խամրած հայելու առաջ վարդագույն ակնոցով»4:

Ժամանակի տեսաբաններից Վ.Եգորովը պնդում է. «Հեռուստատեսությունը հնարավորություն է տալիս մարմնավորել քաղաքականությունը, նպաստում է այս կամ այն քաղաքական գործչի նոր հրապարակախոսական կերպարի ձևավորմանը»5: Ըստ նրա, հենց 1980-ականներին առաջ քաշվեցին հեռուստատեսության միջոցով քաղաքականության և քաղաքական գործիչների անձնավորում երևույթն ու հասկացությունը: Հեռուստատեսության շնորհիվ միլիոնավոր հեռուստադիտողների համար առավել բաց դարձան ժողովրդական պատգամավորների նիստերը: Հեռուստատեսությունը դարձավ հայելի, որի մեջ էին նայում մարդկային մեծ խմբեր: Որակական փոփոխություններ է կրում նաև «Լրաբեր» լրատվական ծրագիրը` դառնալով ազատ, անկողմնակալ և համարձակ: Ստեղծվում են նաև «Հետադարձ կապ», «Անդրադարձ» հաղորդումները, որոնք ներկայացնում էին հասարակական-քաղաքական խնդիրների մասին վերլուծություններ: Ինչպես նշել է տվյալ ժամանակաշրջանի հրապարակախոս Լ.Կրավչենկոն, «պտտվում էին հանրային գիտակցության ջրաղացքարերը` կոտրելով արդեն վաղուց հնացած և անկոտրելի թվացող կաղապարներն ու կարծրատիպերը»6: Երևույթն առավել ցցուն էր ԽՍՀՄ փլուզումից հետո` վերարժևորման և նոր աշխարհայացքների ձևավորման փուլում: Հենց այդ տարիներին առավել հաճախ սկսեց շրջանառվել քաղաքական հեռուստատեսություն տերմինը: Նրա ամենաակտիվ ժանրերը դարձան հեռուստաբանավեճերը, զրույցները, թոք-շոուները: Վլադիմիր Պոզներն առաջին մարդն էր ԽՍՀՄ-ում, որ ամերիկացի հանրաճանաչ լրագրող Ֆիլ Դոնահյուի հետ համատեղ հեռուստակամուրջներ էր կազմակերպում: Հաղորդումները մեծ լսարան ունեին, որը հիմնականում պայմանավորված էր լսարանների աշխարհայացքային տարբերություններով:

Այդ շրջանի, ինչպես նաև 1990-ականների հայաստանյան հեռուստատեսությանը բնորոշ էր այնպիսի նոր խնդիրներին ու հիմնահարցերին անդրադառնալը, ինչպիսիք են ազգային շահերը, Հայաստանի պատմական անցյալը, հասարակական և քաղաքական գործիչների ճակատագիրը, անհատի մասնավոր կյանքը և այլն: Ավելին` հեռուստատեսությունը ստանձնեց երկրի անկախության կայացման պայքարում առաջամարտիկի դերը՝ իրապես դառնալով պետության անկախության գործընթացին սատարող կարևորագույն օղակ: «Լրաբերի» թողարկումներում պարտադիր լուսաբանվում էին Հայաստանում և Լեռնային Ղարաբաղում կատարվող իրադարձությունները: Դրանց գագաթնակետը 1988թ. հունիսի 15-ին կայացած Գերագույն խորհրդի նստաշրջանի ուղիղ հեռարձակումն էր: Հարկ է նշել նաև 1990-ականների վերջից միջազգային հանրության գործողությունները` ուղղված անկախ և պրոֆեսիոնալ ԶԼՄ դաշտի կայացմանը: Այսօր ևս հեռուստատեսային հաղորդագրությունն առավել քան կարևորվում է: Իր գոյության ընթացքում այն երբեք այսքան մեծ ռազմավարական նշանակություն չի ունեցել: Հեռուստատեսային հաղորդագրությունը մարդու վրա ակտիվ ներգործություն ունեցող միջավայր է ստեղծում, որտեղ սոցիալական նոր դերեր կան, սոցիալական վարքի նոր կանոններ և մեր աչքի առաջ ձևավորվող նոր հրապարակախոսական կերպարներ: Տեղեկատվական հոսքերի արագացումը և շատացումն ազդում են հասարակության զարգացման տեմպերի և բնույթի վրա։ Եթե շարունակենք դատել այս համատեքստում, ապա կարելի է ասել, որ աշխարհի քաղաքական պատկերը ստեղծվում է կուտակվող ինֆորմացիայի համակարգման և կանոնակարգման արդյունքում։ Ուրեմն, ինֆորմացիան հանդես է գալիս որպես հասարակական-քաղաքական զարգացումը կառավարող էական գործոն։ Ընդունված է կարծել, թե տեղեկատվական հոսքերը լինում են երկու տեսակ.

1. Տեղեկատվական հոսքեր, որոնք ներկայացնում, լուսաբանում են մարդկության կենսագործունեության այս կամ այն ոլորտը և ձևավորում են գլոբալ տեղեկատվական դաշտը։

2. Տեղեկատվական հոսքեր, որոնք նպատակ ունեն ազդել կոնկրետ հասցեատիրոջ ռազմաքաղաքական, սոցիալ-տնտեսական և հոգևոր-հոգեբանական վիճակի վրա7:

Քաղաքական գործիչների հիմնական զենքերը հեռուստատեսային հաղորդագրության հաղորդակցական, կառավարման գործառույթներն են, որոնք որոշումների կայացման վրա նպատակային ազդեցություն ունեն8:

Անձամբ քաղաքական գործչի և մեծապես նաև նրա կուսակցության հեղինակությունն ուղիղ համեմատական է այդ գործչի հեռուստադիտողի հետ շփման ունակության, տեսախցիկի առջև ելույթ ունենալու և քննարկում անցկացնելու հմտություններին: Քաղաքական գործիչները մշտապես փնտրում են հեռուստատեսության հետ շփման նոր ուղիներ. նրանք մամուլի ասուլիսներ, հեռուստատեսային հանդիպումներ, հարցազրույցներ, զրույցներ են կազմակերպում, ձգտում տիրապետել հեռուստատեսային հրապարակախոսության կանոնների նրբություններին: Ժամանակակից քաղաքական գործիչն ունի գործունեության համեմատաբար հին և նոր ոլորտներ` աշխատանք զանգվածային լրատվամիջոցների հետ, որտեղ առաջնահերթությունը հենց հեռուստատեսությանն է, և համացանցում, մասնավորապես՝ սոցիալական ցանցերում: Եթե ուսումնասիրենք հեռուստատեսության և քաղաքականության կապը, փոխհարաբերությունները, ապա կարող ենք փաստել, որ հեռուստատեսությունում քաղաքական քարոզչությունն իրականացվում է գրեթե բոլոր գործառույթներով: Վերջին երկու տասնամյակում տեսաբաններն առավել հաճախ են խոսում քաղաքական սոցիալականացման գործառույթի մասին: Քաղաքագետների եզրահանգմամբ, հեռուստատեսությունը քաղաքական սոցիալականացման գործառույթը յուրացրել է կուսակցություններից, սակայն իր հնարավորությունների, ստեղծագործական ներուժի և շփման մերձության շնորհիվ իրականացնում է ավելի արդյունավետ: Հատկապես ընտրական գործընթացներում դա առավել ակնհայտ է: Ֆրանսիացի սոցիոլոգ Ժ.Պ. Գուրվիչի կարծիքով՝ Արևմուտքում ձևավորվում է «հեռուստավարական» համակարգ, որն այսպես կոչված չորրորդ իշխանության հիմնական բաղադրատարրն է: Լրատվամիջոցը ֆինանսական հզոր կարողությունների տեր մարդու ձեռքին դառնում է միջոց, որի օգնությամբ պետական կառավարման համակարգ են ներքաշվում որոշակի մարդիկ: Ուսումնասիրելով հայկական քաղաքական դաշտի ու հեռուստատեսության փոխհարաբերությունները` պարզ է դառնում, որ «հեռուստավարական համակարգն» անցել է կատարելագործման և հմտությունների մշակման փուլ: Մեր դիտարկումների և ուսումնասիրությունների արդյունքում գալիս ենք մի եզրահանգման, որ ձևավորման փուլը տևել է շուրջ 10 տարի: 1990-ականներից մինչև 2003թ. հեռուստատեսային աշխատողների և քաղաքական գործիչների համատեղ աշխատանքը հող նախապատրաստեց նոր փուլի մեկնարկի համար, որը, մեր կարծիքով, տրվեց 2003թ. նախագահական ընտրություններով: Թե՛ նախընտրական շրջանում, թե՛ ընտրությունների առաջին փուլից հետո հեռուստատեսային տեղեկատվությունը գերիշխող կշռաքար էր հասարակական կարծիքի ձևավորման գործում: Հեռուստատեսային հաղորդագրության ազդեցության հնարավոր սահմաններն առավել ընդլայնեց ընտրությունների առաջին փուլից հետո ՀՀ նախագահի թեկնածուներ Ստեփան Դեմիրճյանի և Ռոբերտ Քոչարյանի հեռուստաբանավեճը: Գաղտնիք չէ, որ նախընտրական շրջանում քաղաքականության անձնավորման և քաղաքական գործչի կերպարի ձևավորման համար ամենանպաստավոր հեռուստաարտադրանքը հեռուստաբանավեճն է: Բանավեճերն էությամբ տեղեկատվական շոուներ են, որ բացի քաղաքական գործիչների իմիջ ձևավորելուց, ապահովում են քաղաքական շատ հարցերի անձնավորումը: Ընտրողների որոշակի զանգվածի համար դրանք որոշիչ են, քանի որ նրանք չեն կարդում նախընտրական թերթիկները, այլ որոշում են կայացնում` հիմնականում գնահատելով քաղաքական ուժի կամ կուսակցության ղեկավարների, անդամների անձնական հատկանիշները: Նախընտրական գործընթացների մասնակիցների անհատականությունը լավագույնս բացահայտվում է հենց հեռուստաբանավեճերի ընթացքում: Դրանք կենտրոնացնում են հեռուստադիտողների ուշադրությունը քաղաքական գործչի իմիջի և քաղաքական խնդիրների էության վրա: Հենց այս պատճառով էլ բանավեճն օգտակար է ինչպես հեռուստադիտողների, այնպես էլ քաղաքական խմբակցությունների համար: 2003թ. ընտրությունների առաջին փուլից հետո ՀՀ նախագահի թեկնածու Ստեփան Դեմիրճյանը հեռուստաբանավեճի էր հրավիրել ՀՀ նախագահի թեկնածու Ռոբերտ Քոչարյանին: Հեռուստաբանավեճի ճակատագիրը մինչև վերջին օրն անհայտ էր, այնուամենայնիվ, այն կայացավ, ավելին` հեռարձակվեց Հանրային և հինգ մասնավոր հեռուստաընկերություններով: Հանուն արդարության պետք է նշել, որ խախտվել էր հեռուստաբանավեճի սկզբնական ձևաչափը՝ ներառելով մամլո ասուլիսին բնորոշ գծեր: Սա ևս մեկ անգամ փաստեց, որ հաջողված հեռուստաբանավեճի համար հայկական հեռուստաընկերությունները շատ ջանք պետք է գործադրեն:

Վերոնշյալ հեռուստաբանավեճից շուրջ տասը տարի հետո էլ հեռուստաբանավեճի ժանրը մնում է «չնվաճված», իսկ քաղաքակիրթ բանավեճի մշակույթն իսպառ բացակայում է: Վերջինիս վառ ապացույցը «Ար» հեռուստաընկերությամբ հեռարձակվող «Ճանապարհ» հաղորդաշարն է, որն, այնուամենայնիվ, ժանրի մյուս հաղորդաշարերից առանձնանում է պատասխանատու և հետաքրքիր հյուրերով, հրատապ խնդիրների համակողմանի և ակտիվ քննարկումներով: Չնայած դրան, երկար տարիների փորձ ունեցող հաղորդավար Ալիկ Հակոբյանը ոչ միշտ է կարողանում զսպել բանավիճող կողմերին և կանխել վիրավորական արտահայտությունները: 2013թ. ապրիլի 12-ի թողարկման ընթացքում բարեկրթության նորմերին ընդհանրապես չհետևող հյուրերը վիրավորանքի ու զրպարտության չափաբաժինը հասցրին առավելագույնի, արդյունքում` ԱԺ պատգամավոր Տիգրան Ուրիխանյանը լքեց տաղավարը: Թերևս, վերջին շրջանի ամենահիշարժան հեռուստաբանավեճերից է նաև 2012թ. ապրիլին «Արմնյուզ» հեռուստաընկերության «Բանաձև» հաղորդաշարի շրջանակներում կազմակերպված հեռուստաբանավեճը, որտեղ վիճող կողմերը Նոր Նորքի թիվ 2 ընտրատարածքի պատգամավորության թեկածուներ Սամվել Ֆարմանյանը և Վլադիմիր Կարապետյանն էին: Նրանց բանավեճն ընթանում էր, վիրավորանքներով, փոխադարձ մեղադրանքներով, իսկ մոդերատոր Արտակ Ալեքսանյանը ողջ հաղորդման ընթացքում փորձում էր զսպել կողմերի պոռթկումները, կանխել էթիկապես անթույլատրելի բառապաշարը` պարզապես գոռալով` «տղե՛րք, ամոթ է», «մի րոպե, տղե՛րք, այսպես չի՛ կարելի» և այլն: 2013-ի հեռուստաեթերը ևս առանձնանում էր ընտրական գործընթացը ներկայացնող նյութերի և հաղորդումների առատությամբ: 2013թ. ընտրական եթերը մեծ հաշվով կարող էր լինել «հեռուստավարական համակարգի» կատարելագործման և հմտությունների մշակման փուլի ավարտը, սակայն «ձևի և բովանդակության» անհամապատասխան զարգացումը ստիպում է առայժմ ձեռնպահ մնալ դա փաստելուց: «Ձևն» այս համատեքստում հաղորդումների ֆորմատներն են, ժանրային բնութագիրը, դրանցում ստեղծագործական նոր մոտեցումների և տեխնիկական հնարավորությունների օգտագործումը:

Ստորև ներկայացնում ենք մի քանի դիտարկումներ, որոնք արվել են 2013թ. առաջին ամիսներին: Ուսումնասիրվել են հեռուստատեսային այն նախագծերն ու ծրագրերը, որոնք լուսաբանել են ընտրական գործընթացը կամ կարող են առնչություն ունենալ ուսումնասիրվող թեմայի հետ: Այսօր ընտրական գործընթացների լուսաբանումը տեղի է ունենում շոու բիզնեսի կանոններով: Զանգվածային լսարանի համար նախընտրական հոլովակները չեն տարբերվում սովորական հաղորդաշարերից կամ սերիալներից, չունեն առավել մեծ դիտողականություն, քան վերոնշյալները: Այսպիսի եզրակացության հիմք են հանդիսացել հեռուստադիտողների շրջանում մեր կատարած հարցումներն ու համացանցում դրանց մասին հատուկենտ քննարկումները: 100 հարցվածներից 82-ը երբևէ մինչև վերջ չեն դիտել որևէ քաղաքական տեսահոլովակ, 56-ը անմիջապես շրջում է հեռուստաալիքը, իսկ 23-ի համար դրանք քաղաքական ուժերի կողմից «ավելորդ կամ զուր ջանքեր են»: Այս տարի ՀՀ նախագահի թեկնածուները հրաժարվեցին հեռուստաբանավեճի ժանրից, այն իր դիրքերը զիջեց հարցազրույցին: Բոլոր հեռուստաընկերություններն ունեին ծրագրեր, որոնցում հյուրընկալվում էին թեկնածուները, զրուցում լրագրողի հետ, պատասխանում հարցերի: Հիմնականում դրանք վարում էին այնպիսի լրագրողներ, որոնց միայն ներկայությունը կարող էր մեծ լսարան ապահովել: Նրանցից են Նվեր Մնացականյանը («Առաջին լրատվական» ծառայության «Հարցազրույց» հաղորդաշար), Արտակ Ալեքսանյանը («Բանաձև»), Արթուր Կիրակոսյանը («Երկրի հարցը»), Մանվել Մարգարյանը («Կարծիքների խաչմերուկ»), Պետրոս Ղազարյանը («Ուրվագիծ», «Հայկական ուրբաթ»), Ալիկ Հակոբյանը («Ճանապարհ» հաղորդաշար) և այլք: Նրանք նախընտրական շրջանում որոշակի պարբերականությամբ վերլուծում էին հասարակական-քաղաքական երևույթները՝ հյուրընկալելով նաև ՀՀ նախագահի թեկնածուներին: Մեր դիտարկումների արդյունքում եկել ենք մի եզրահանգման, որ այս նախընտրական շրջանը մյուսների համեմատությամբ առանձնանում է հյուրերի և լրագրող-վարողների բարձր պատրաստվածությամբ, խոսքի կշռի գիտակցումով: Չնչին տոկոս է կազմում անհավասարակշիռ և զրպարտություն կամ անհիմն մեղադրանք պարունակող խոսքը: Նկատելի է գիտակցումը, որ հաճախ քաղաքական գործչի անհատականությունն ու հեռուստադիտողների վրա թողած տպավորությունն ավելի արժեքավոր են, քան քաղաքական ծրագրի բովանդակությունն ու գաղափարախոսությունը: Վերոնշյալի դասական օրինակը ռուս քաղաքական գործիչ Վլադիմիր Ժիրինովսկին է: Նա լիարժեքորեն օգտագործում է դրական իմիջի ձևավորման համար մշակված ընդունելի և անընդունելի շատ տեխնոլոգիաներ:

Նկատելով փոքր առաջընթաց քաղաքականության և քաղաքական գործիչների անձնավորման մեթոդով նոր հրապարակախոսական կերպարի ձևավորման գործում՝ պետք է նշենք նաև այն մասին, որ ինչն ընդունված է ամբողջ աշխահում, բացակայում է մեզ մոտ: Աշխարհի խոշորագույն հեռուստաընկերություններում քաղաքական վերլուծությունների ամենատարածված ժանրը թոք շոուն է: Հեռուստաընկերությունների տնօրենները հայկական հեռուստաեթերի այս բացը հիմնականում կապում են ֆինանսական մեծ ծախսերի հետ: Թոք շոուի ժամանակ եթերում են ծրագրավարը, քաղաքական գործիչը, քաղաքագետը, խնդրի շուրջ տարբեր տեսակետներ ունեցող առնվազն երկու հյուր: Տեսաշարն այստեղ կարող է ամբողջովին բացակայել, դիտողականությունն ապահովում է մասնակիցների և հաղորդավարների պրոֆեսիոնալիզմը: Հատկապես ծրագրավարը պետք է քննարկվող թեմային լավ տիրապետի, ունենա իր կարծիքը դրա վերաբերյալ և կարողանա հաղորդման ընթացքում իմպրովիզացիա անել: Օպերատորների և ռեժիսորների ուսերին ևս մեծ բեռ կա դրված: Հարկավոր է մշակել գործողությունների հստակ պլան` իմպրովիզացիայի լայն հնարավորություններով: Մոնտաժի, տարբեր տեսանկյունների, խոշոր և մանր պլանների և տեխնիկական այլ էֆեկտների օգտագործումը թույլ է տալիս տեղեկատվությունը մատուցել` նեղացնելով և ընդգծելով հնարավոր գնահատման շրջանակը: Օրինակ, թեկնածուի ելույթից հետո ծափահարող և ժպտացող հանդիսատեսը կարող է վստահության երաշխիք դառնալ, իսկ անտարբեր հանդիսատեսը` ստեղծել բացասական մթնոլորտ: Հոգեբանները պարզել են, որ աչքերի մակարդակում կատարվող նկարահանումը հեռուստադիտողների մոտ վստահություն և համակրանք է առաջացնում, իսկ վերևից կամ ներքևից կադրը` հակակրանք, նույնիսկ թեկնածուի ինտելեկտուալ դատարկության տպավորություն: Հասակի զգալի տարբերություն ունեցող մարդկանց միասին ցուցադրող կադրը մշտապես «աշխատում» է հօգուտ բարձրահասակի: Բացի տեխնիկական հնարքներից, գոյություն ունեն նաև հոգեբանական ծուղակներ: Լրագրողների կողմից դրանց ուսումնասիրությունն ու կիրառությունը կթոթափեն ավելորդ լարվածությունը, մեծապես կօգնեն քաղաքակիրթ բանավեճի մշակույթի ձևավորմանը:

Այսպիսով, հեռուստատեսային հաղորդագրության մեջ քաղաքական ինֆորմացիան ոչ միայն քաղաքականությունն է արտացոլում, այլև ծնում է այն: Դրա նպատակային օգտագործումը կարող է շահավետ լինել լրագրողի, քաղաքական գործչի և հեռուտադիտողի համար: Մենք առանձնացրել ենք այն երեք հիմնական պայմանները, որոնց բացակայությունը հայկական հեռուստաընկերությունների ու քաղաքական ուժերի փոխհարաբերությունների ներկա վիճակի պատասխանատուն է: Այս եռանկյունու յուրաքանչյուր մասնակցի պահանջմունքները միաժամանակ և ոչ մյուսի հաշվին բավարարելու անհրաժեշտ պայմաններից են լրագրողի մասնագիտական բարձր պատրաստվածությունը, քաղաքական գործչի էթիկան, հեռուստադիտողի` ակտիվ քննարկումներին մասնացելու ցանկությունը: Սրանց առկայության դեպքում քաղաքականության և քաղաքական գործիչների անձնավորման մեթոդի կիրառությունը հեռուստատեսությունը` հրապարակ, իսկ հեռուստադիտողին հանրահավաքի մասնակից չի դարձնի: Քաղաքական գործիչները պետք է հասկանան, որ խոսքի կշիռն ու ազդեցությունը մեծացնելու համար կան նոր, ավելի արդյունավետ տեխնոլոգիաներ, քան հրամայական ոճի հռետորական տեքստերն ու դրանք պաթոսով արտաբերելը: Եթե հեռուստաալիքները ներդնեն որակի հսկման ամբողջական համակարգ, հեռուստատեսությունը կարող է դառնալ ազատ խոսքի ամբիոն, իսկ հեռուստալրագրողի մասնագիտությունն օգտագործվել հանուն հանրային շահերի։

1Артур Атанесян, Актуальные проблемы современных политических и конфликтных ком¬муникаций, ЕГУ, Ереван, 2008г, с. 129.

2 http://www.1tv.am/hy/1339509408

3 Егоров В.В., Телевидение и власть, М., 1997.

4 Сагалаев Э., Этажи взросления // Сб. Телевидение: вчера, сегодня, завтра, М., 1988, с. 154.

5 Егоров В.В., Телевидение и власть, М., 1997, с. 42.

6 Кравченко Л.П., За строкой партийной программы // Телевидение и радиовещание, 1986, № 5, с. 5.

7 http://www.noravank.am/arm/articles/detail.php?ELEMENT_ID=2244

8 http://old.hetq.am/am/technologies/ist/#

«Գլոբուս» վերլուծական հանդես, թիվ 9, 2013

դեպի ետ